Ubezpieczenie biur rachunkowych – ważna konieczność
Prowadzenie działalności gospodarczej niesie za sobą wiele obowiązków. Obowiązków, z którymi nie zawsze można sobie poradzić. Najlepszym przykładem sprawy księgowe – normą stało się zostawianie tych spraw specjalistom. Pamiętajmy jednak o tym, że wszyscy są wyłącznie ludźmi. Nawet najlepsza osoba może się pomylić (choć rzecz jasna lepiej, aby pomyłka nie miała miejsca). Co się dzieje, kiedy doszło do błędu? W końcu często jest tak, że popełniony błąd nie pozostaje bez konsekwencji.
Specjaliści od spraw księgowych – czy można ich w jakiś sposób poznać?
Najlepiej jednak zacząć od samego początku, czyli tego, jak wygląda praca księgowego. Co można powiedzieć na ten temat? O szczegółach można mówić na pewno wiele, ale to nie jest najważniejsze. Najważniejsze jest to, że praca księgowego wymaga zadbania o:
- skupienie,
- skrupulatność,
- regularne aktualizowanie wiedzy.
Przepisy są skomplikowane i na dodatek bardzo często się zmieniają. Naprawdę niewiele trzeba, aby doszło do pomyłki. Pamiętajmy również o tym, że nawet stosunkowo niewielki błąd biura rachunkowego może nieść za sobą naprawdę przykre konsekwencje. Tym samym z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi są pod dużą presją. Jeżeli ta presja przełoży się na błąd, klient może chcieć zadośćuczynienia.
Kwestia ubezpieczenia – konieczność i sprawdzenie zakresu polisy
Tak dochodzimy do tego, z czym wiąże się ubezpieczenie biur rachunkowych. Przede wszystkim ubezpieczenie to nie jest temat do przemyślenia. Polskie prawo jest bezwzględne – wszystkie podmioty świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych muszą wykupić ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. OC dla biur rachunkowych jest równoznaczne ze zniesieniem odpowiedzialności z osoby ubezpieczonej na ubezpieczyciela. Naturalnie ważne w tym wszystkim jest również to, jaki zakres ma polisa. Wystarczy wspomnieć, że można usłyszeć o możliwości ubezpieczenia się od szkód majątkowych klientów czy uszkodzeń w budynku – rzecz jasna chodzi o uszkodzenia, które wynikają z prowadzonych działań.
Gdyby komuś zależało na szczegółach, najlepszym rozwiązaniem jest dokładne zapoznanie się z Ustawą o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku.
Wpływ OC na branżę rachunkową
Zatrzymajmy się teraz może przy wspomnianym zakresie polisy. Ubezpieczenie biur rachunkowych to szansa, aby zabezpieczyć się przed problemami finansowymi, ale istotne jest też to, aby z tej szansy umiejętnie skorzystać. Absolutną podstawą jest to, aby polisa została dopasowana do indywidualnego charakteru prowadzonej działalności. Najlepiej to widać na przykładach – kiedy chodzi o osoby osiągające normalne dochody (umownie mówiąc), wystarczy zdecydować się na proponowaną przez zakład sumę gwarantowaną. Gdy trzeba obsługiwać duże firmy, należy mieć świadomość tego, że polisa OC biura rachunkowego okaże się dość kosztowna w skali roku, ale zapewni stosunkowo duże bezpieczeństwo.
Dobrze też zadać sobie pytanie, co się dzieje, kiedy pojawiło się jakieś zaniedbanie? Najprościej powiedzieć, że konieczne jest postępowanie wyjaśniające. Ubezpieczenie spełnia swoje zadanie wtedy, gdy wiadomo, że doszło do określonego rodzaju zaniedbania. Ponadto to właśnie firma ubezpieczeniowa odpowiada za przeprowadzenie całego postępowania wyjaśniającego. Na uwagę zasługuje też to, co można powiedzieć o działalności poszczególnych biur rachunkowych. To znaczy, trzeba zastanowić się nad tym, czy dane biuro rachunkowe jest w stanie zrekompensować powstanie ewentualnych szkód.